יום רביעי, 5 במרץ 2014

הסכם שלום בין ישראל למצרים

היום יום שני ה-26 במרץ 1979.
היום התעוררתי בתחושה של חשש בגלל שהיום אני עומד לחתום על הסכם שלום בין ישראל למצרים. בלילה היה לי מאוד קשה להירדם כי עברו בי תחושות של דאגה, פחד וגם עברו בי כל מני רגשות שונות.
אני פוחד שאנשים שתמחו בי כל הדרך לא יתמחו בי אחרי ההסכם וגם שיהיו לי מתנגדים או שההסכם הזה בסוף לא יצליח. וגם אני קצת שמח שאני עומד להיפגש עם נשיא ארצות הברית גימי קרטר ועם נשיא מצרים אנואר סאדאת ולחתום איתם הסכם שלום ושלא יהיו בינינו מלחמות. ועכשיו אני צריך להתארגן לקראת הסכם השלום שאני הולך לחתום עליו.
כשיצאתי החוצה היה בחוץ מזג אויר נעים היה 21 מעלות. ההסכם נערך במדשאות הבית הלבן ב- קמפ דייוויד. כשהגעתי למדשאות הבית הלבן הסתכלתי סביבי ועל הקהל והתרגשתי כי סוף סוף אני עומד לחתום על הסכם שלום עם מצרים וגם כי לא יהיו יותר מלחמות. בקהל היה כ- 1500 מוזמנים, והטקס נמשך כ- 45 דקות.

לפני ההסכם השלום שעשיתי היום, שרר בין ישראל למצרים מצב מלחמה אנחנו נלחמנו זה בזה במלחמת העצמאות במבצע קדש במלחמת ששת הימים במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים.
בהסכם השלום עם מצרים אני הסכמתי לנסיגה מכול חצי האי סיני ולפינוי כל היישובים הישראלים ושדות התעופה בסיני. אני גם נאלצתי להסכים לסעיף מיוחד בהסכם שעסק בזכויות "הלגיטימיות והצודקות" של העם הפלסטיני ובהבטחת אוטונומיה (מנהל עצמי) לפלסטינים תוך כמה שנים. עם זאת, תמורת נסיגה מלאה מסיני השגתי פירוז מלא של כל חצי האי סיני והצבת חיילי או"ם בשטחו. מצרים קיבלה לשליטתה המלאה את כול חצי האי סיני (שנכבש ממנה במלחמת ששת הימים), אך ויתרה על דרישתה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית ולהפסקת השליטה של ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה שתי המדינות זכו, בעקבות הסכם השלום, לסיוע וצבאי נרחב מן האמריקאים.

     



עריכה: דנה ק' וניקול א'

3 תגובות:

  1. אהבתי במיוחד שרשמתם שמנחם בגין חושש לקראת הסכם שלום בין מיצרים לישראל. מאוד היה נחמד לי שהיה סרטון ותמונות

    השבמחק
  2. אני מאוד אהבתי את מה שרשמת שאכפת לך שלא היו מילחמות בין ישראל לבין מיצרים

    השבמחק
  3. הרשומה ענינייה אותי מאוד וגם לא ידעתי שנשיא ארצות הברית היה שם כשהם חתמו על הסכם השלום

    השבמחק